komedie

Intimní osvětlení

Na 48 hodin za 49 Kč

Bambas je ředitelem venkovské hudební školy a žije s rodinou - korpulentní manželkou, dvěma dětmi a prarodiči v rozestavěném dvougeneračním sídle, kam za ním přijíždí jeho kamarád Peťan, hudebník z města, se svou krásnou mladou milou. Původním záměrem jejich setkání byl společný koncert, a důležitou linii tak mají hudba a hraní: nacvičování Dvořáka či Mozarta, ale také lidové hraní na pohřbu. Na koncert ovšem nakonec ani nedojde a hudební setkání se mění v bilanci zmarněných životů, která vrcholí v noční opilecké sekvenci, kdy Bambas říká Peťanovi: „Máš barák? Nemáš! Máš auto? Nemáš! Si ženatej? Nejsi ženatej! Tak nejsi vyřízenej!" Film těží z groteskní banality obyčejného života (zachyceného v důvěrném časoprostoru domáckého prostředí a v jakoby nahodilé výseči běžného života), která slouží jako zdroj komického a lyrického ozvláštňování. Útržkovité a nezavršené vyprávění evokuje nevzrušivou každodennost a současně tematizuje fragmentárnost úsilí postav a jejich nenaplněná očekávání. Vývoj událostí a dosažení cíle se tu ukazují jako nemožné, nicméně poodhalují vnitřní svět postav, jež mají nejen své limity, ale také své touhy. Intimní osvětlení se v duchu veristické estetiky natáčelo v reálech a s účastí neherců. S výjimkou Věry Křesadlové a Jana Vostrčila to platilo pro všechny role, jež byly obsazeny neobvykle důsledně nejen s ohledem na typ, ale také na profesní a sociální příslušnost: Karel Blažek (Bambas) byl občanským povoláním zástupcem ředitele hudební školy v Táboře, Zdeněk Bezušek (Peťan) hrál ve FOK - Symfonickém orchestru hlavního města Prahy apod. Vizuální styl filmu působivě pracuje s pečlivými černobílými kompozicemi, s tlumenými kontrasty, rozptýleným světlem a jeho přirozenými zdroji a dosahuje ozvláštňující impresionistické kresby, která dává filmu jemnou spojitou texturu a poetickou atmosféru. Bohatost a jedinečnost Intimního osvětlení vychází právě z toho jemně nadýchaného koktejlu humoru a melancholie, autentických podrobností a imaginace, to vše ve vytříbené minimalistické formě. Jiří Voráč Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 Oficiální text distributora.