Sedmilhářky

Jedenašedesátiletý David E. Kelley patří k nejúspěšnějším producentům, scenáristům a showrunnerům amerického televizního průmyslu. Českému publiku je známý zejména díky seriálům Ally McBealová (Ally McBeal, 1997–2002), Picket Fences (1992–1996), Nemocnice Chicago Hope (Chicago Hope, 1994–2000) nebo Kauzy z Bostonu (Boston Legal, 2004–2008). Novinka Sedmilhářky nicméně představuje jeho první spolupráci se známým placeným kanálem HBO. Kelley obvykle vyvíjí projekty pro konzervativnější americké celoplošné stanice ABC, NBC či FOX. V mnoha směrech je považován za inovativního tvůrce, který dává prostor také komplexněji pojatým ženským postavám. To potvrdil i v Sedmilhářkách, kde zachází ve studii osobité ženské zkušenosti zdaleka nejdále. Na úspěchu projektu se významně podílel i kanadský režisér Jean-Marc Vallée, jenž má za sebou oscarově úspěšné filmy Královna Viktorie (The Young Victoria, 2009), Klub poslední naděje (Dallas Buyers Club, 2013) a Divočina (Wild, 2014). Pro letošní sedmidílnou, dějově ucelenou minisérii tvůrci zvolili styl postavený na rozložení děje i obrazu. Sedmilhářky totiž vyprávějí příběhy několika žen, jejichž perfektní životy jsou předmětem zášti jejich okolí, ale také pouhou iluzí. Tím, že je série nejprve rozloží do dílčích detailů a posléze znovu smysluplně poskládá, může ve vší komplexnosti vyniknout síla hrdinek i tragédie jejich existence. Matky prvňáčků ze stejné třídy mají na první pohled vše na dosah ruky, a přece jim ona vysněná dokonalost a spokojenost soustavně uniká. Kabelová televize HBO již léta patří k zástupcům tzv. kvalitní televizní tvorby, nicméně často se zaměřuje spíše na příběhy frustrovaných a nenaplněných mužů. Sedmilhářky tuto linii zdařile narušují a dokazují, že pro dnešní diváky a divačky můžou být sondy do psychologie ženských postav atraktivní, byť mnohdy mrazivou podívanou. Jana Jedličková Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 Oficiální text distributora.