Rédl

Píše se rok 1992, je krátce před Vánocemi a vojenský prokurátor Roman Rédl má na starosti nejdůležitější případ své kariéry – trestní stíhání posledního šéfa StB. Kvůli rozpadu Československa budou muset obžalovaného propustit a Rédl je pod tlakem, aby ho za každou cenu mohl udržet ve vazbě. Jeho situaci ale zkomplikuje ještě nový případ. Zmizeli dva studenti kybernetiky a nikdo netuší, co se jim mohlo stát. Zůstal po nich jen nový počítačový systém pro železnice a ruský vojenský kód. Policie si s případem neví rady, Roman Rédl tak musí poprosit o pomoc toho, koho má dostat za mříže. Čas se krátí. Scénář mi doporučil Petr Jarchovský s tím, že se na FAMU vyskytl nesmírně talentovaný scenárista Miro Šifra, který ho napsal, a že nic podobného ještě nečetl. Mě na tom zaujalo hlavně to, že příběh se odehrává v devadesátých letech, které jsem samozřejmě prožil, ale také v prostředí, o kterém jsem nic nevěděl,“ popisuje režisér Jan Hřebejk. „Nemám rád černobílé kriminálky, v kterých je od začátku jasné, kdo je zlý zločinec a kdo je dobrý policajt. Chtěl jsem, aby se diváci při sledování Rédla občas přistihli, že fandí sviním. A aby kladné hrdiny zase morálka tahala stále do větších problémů,“ dodává Miro Šifra. „Jde o dobový kriminální thriller o tom, jak se v hlavním hrdinovi - vojenském prokurátorovi a policistovi – sváří profesní povinnost s jednoduchou touhou někomu prostě pomoci a ochránit před strašným zlem. Obojímu nelze dostát, a tak spadne do pasti, z níž není dobré východisko. Navíc zlo samo je daleko silnější a krutější, než mohl tušit,“ říká kreativní producent Jan Štern a autor scénáře Miro Šifra jej doplňuje: „Příběh Rédla je fiktivní, ale předcházely mu obsáhlé rešerše. Od toho, jak fungoval transport zbraní, až po chaos v nových tajných službách a na policii. To vše tvoří reálný základ příběhu.“ „Jde o zajímavý příběh, který je kromě napětí a humoru, který se do toho snažíme dostat, zajímavý svým tématem. Já sám jsem se do dobové problematiky musel ponořit a doufám, že to převyprávíme tak, aby tomu divák, který vůbec nic netuší, porozuměl. Téma toho, jak se v nové společnosti po převratu propojují zločinci a policisté, mě osobně zvláštním způsobem fascinuje,“ uvádí režisér Jan Hřebejk a herec Ondřej Sokol dodává: „Myslím, že pro mou generaci a pro generaci mně blízkou to bude hodně zajímavá a často i překvapivá sonda do doby vzniku naší stále ještě mladé demokracie. Ta revoluce a celý následný přerod neprobíhal vůbec standardní cestou. Všechno se řešilo bez nějakého návodu, často se šíleně improvizovalo a často se staly věci, které měly obrovský vliv i na to, v čem žijeme dnes. Česká televize Oficiální text distributora.